Czekolada

Gorzka czekolada i kakao, z której jest otrzymywana są źródłem polifenoli. Są to substancje, które mają pozytywne i dwukierunkowe działanie:
  • polifenole wpływają na rozwój mikroflory jelitowej, zwiększając liczebność korzystnych bakterii
  • z kolei bakterie jelitowe zwiększają wchłanianie polifenoli
Ponadto czekolada:
  • wpływa pozytywnie na układ odpornościowy znajdujący się w jelicie GALT - gut associated lymphoid tissue, poprzez obniżanie ekspresji przeciwciał IgA
  • czekolada to bogate źródło magnezu, a ten jest potrzebny do produkcji hormonów, dlatego kobiety chętnie sięgają po czekoladę przed miesiączką
  • wzmaga produkcję endorfin, które odpowiedzialne są za dobry nastrój
Najlepsze efekty prozdrowotne ma czekolada o zawartości  min 70% kakao. Moja ulubiona to 85% kakao.

Jedzenie 2 kostek czekolady dziennie nie pójdzie w biodra (ani niestety w biust;)), ale wystarczy aby przynieść prozdrowotny efekt.

Osoby wrażliwe na kofeinę - jestem jedną z nich - mogą odczuwać niepokój, nakręcenie, a nawet problemy z zaśnięciem, kiedy zjedzą większe ilości czekolady. Mój próg to 2 kostki czekolady na raz.

#poskromićhashimoto #kofeina #nadwrażliwośćnakofeinę #czekolada #magnez #pms #polifenole #galt #endorfiny

O`Bryan T., Uszkodzenia immunologiczne - ukryta przyczyna chorób, Vital, 2018, Białystok, 128-129